علت روشن شدن چراغ ترمز دستی
پست شده دروبلاگ آموزشی

علت روشن شدن چراغ ترمز دستی

علت روشن شدن چراغ ترمز دستی


مقدمه
ترمز دستی یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم ترمز خودرو است که برای کنترل و توقف ناخواسته خودرو در شرایط اضطراری استفاده می‌شود. چراغ ترمز دستی، بالاترین سطح ایمنی را تضمین می‌کند و هنگام فعال شدن آگاهی همه رانندگان را از توقف خودرو مطلع می‌کند. در این مقاله، به بررسی علل روشن شدن چراغ ترمز دستی پرداخته و به لنت ترمز عقب، ایمنی آن و لنت ترمز استاندارد نیز اشاره خواهد شد.

علت روشن شدن چراغ ترمز دستی


چراغ ترمز دستی در حالت عادی روشن نبوده و هنگامی که خودرو توقف می‌کند و راننده ترمز دستی را فعال می‌کند، به طور خودکار روشن می‌شود. علت روشن شدن چراغ ترمز دستی ممکن است به دلایل زیر باشد:
1. لنت ترمز عقب شروع به سایش و خرابی کرده است: یکی از علل روشن شدن چراغ ترمز دستی، سایش زیاد لنت ترمز عقب خودرو است. هنگامی که لنت ترمز عقب ساییده شده و ضریب اصطکاک آن کاهش یابد، سیستم ترمز دستی تنظیم شده برای روشن شدن چراغ به کار می‌افتد تا راننده را به خرابی لنت ترمز هشدار دهد.
– علت سایش زیاد لنت ترمز عقب ممکن است عدم تعویض به موقع لنت ترمز، رانندگی در شرایط سختی مانند ترافیک شلوغ در شهر یا تعداد بالای توقف‌ها باشد.
2. ترمز خودرو نیاز به تعمیر دارد: علت دیگر روشن شدن چراغ ترمز دستی ممکن است مربوط به خرابی یا نیاز به تعمیر ترمز خودرو باشد. در صورتی که سیستم ترمز خودرو در وضعیت عادی نباشد و نیاز به تعمیر داشته باشد، چراغ ترمز دستی روشن می‌شود تا راننده را در جریان مشکلات ترمز آگاه سازد.
– مانع روشن شدن چراغ ترمز دستی در صورت خرابی ترمز می‌تواند حذف یک یا چند لامپ ترمز باشد که نیاز به جایگزینی دارد.

ایمنی ترمز دستی

ایمنی ترمز دستی


ترمز دستی، به عنوان یکی از اجزای کلیدی سیستم ترمز خودرو، نقش به‌سزایی در ایمنی راننده و سایر سفرکنندگان دارد. سیستم ترمز دستی از طریق ایجاد مقاومت بین صفحه فرمان و لنت‌های ترمز عقب توقف خودرو را فراهم می‌کند. اما تضمین ایمنی سیستم ترمز دستی نیاز به مراقبت و نگهداری منظم از این عنصر دارد.

لنت ترمز عقب


لنت ترمز عقب یکی از اجزای اصلی سیستم ترمز است که در کارکرد صحیح آن نقش اساسی را به عهده دارد. با گذشت زمان و استفاده مداوم خودرو، لنت ترمز عقب خراب می‌شود و نیاز به تعویض دارد. انتخاب لنت ترمز عقب استاندارد و با کیفیت باعث افزایش عمر مفید ترمز و اطمینان از عملکرد بهینه آن می‌شود.
– لنت ترمز عقب استاندارد، دارای ضریب اصطکاک مناسبی است و مانع سایش بیش از حد لنت و دیسک ترمز می‌شود.
– استفاده از لنت ترمز عقب با کیفیت پایین یا لنت‌های تقلبی می‌تواند باعث خرابی زودرس لنت و دیسک ترمز شود و در نهایت منجر به روشن شدن چراغ ترمز دستی و کاهش عمر مفید سیستم ترمز گردد.
از جمله اقداماتی که می‌توان برای حفظ عملکرد بهینه و ایمنی سیستم ترمز ترمز دستی انجام داد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تعویض لنت ترمز به موقع: در صورت سایش زیاد لنت ترمز عقب خودرو، باید به سرعت لنت را تعویض کرده و از لنت ترمز با کیفیت و استاندارد استفاده کرد.
– بازرسی و تعمیر ترمز خودرو: بررسی دوره‌ای ترمز خودرو و تعمیر موانع و خرابی‌های محتمل، به منظور اطمینان از عملکرد صحیح آن و جلوگیری از خرابی ناگهانی و روشن شدن ناخواسته چراغ ترمز دستی ضروری است.
با رعایت این نکات و مراقبت منظم از سیستم ترمز دستی و لنت‌های ترمز عقب، ایمنی و عملکرد بهینه خودرو بهبود خواهد یافت.

شرایط خاموش کردن ترمز دستی


ترمز دستی یکی از اجزای حیاتی خودرو است که به عنوان یک سیستم فرعی در عملکرد ترمز عمده خودرو نقش مهمی را ایفا می‌کند. ترمز دستی به منظور تثبیت خودرو هنگام پارک در شیب‌های شدید، جلوگیری از حرکت خودرو در زمان خرابی سیستم اصلی ترمز و همچنین ایجاد توازن در سیستم ترمز در هنگام توقف در ترافیک یا چراغ‌های قرمز استفاده می‌شود.

علت خرابی ترمز دستی
خرابی ترمز دستی ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. برخی از علت‌های متداول خرابی ترمز دستی عبارتند از:

– سایش قطعات ترمز دستی: استفاده مکرر از ترمز دستی می‌تواند منجر به سایش قطعات آن شود و باعث خرابی سیستم شود. بنابراین، نیاز است قطعات ترمز دستی با توجه به زمان دیسک و صفحه ترمز خودرو جایگزین شوند.
– نفوذ گرد و غبار و ذرات کوچک: ورود ذرات گرد و غبار به دستگاه ترمز دستی باعث خرابی مکانیسم ترمز شده و عملکرد صحیح آن را تضعیف می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل، پیشنهاد می‌شود تمیز کردن و عیب یابی دستگاه ترمز دستی به صورت منظم انجام شود.
– عدم تعمیر و نگهداری صحیح: در برخی مواقع، عدم تعمیر و نگهداری مناسب دستگاه ترمز دستی می‌تواند باعث خرابی آن شود. بهتر است رعایت شرایط و دستورالعمل تولید کننده به منظور حفظ و نگهداری صحیح ترمز دستی را رعایت کرده و در صورت لزوم به تعمیرگاه مراجعه کنید.

انواع ترمز دستی خودرو

انواع ترمز دستی خودرو


ترمز دستی خودروها در انواع مختلفی وجود دارد که علاوه بر همگانی در عملکرد، تفاوت‌هایی نیز دارند. برخی از نوع‌های ترمز دستی خودرو به شرح زیر است:
1. ترمز دستی با سیم: در این نوع ترمز دستی، با حرکت دسته ترمز دستی یک سیم تنگشتی به عقب کشیده می‌شود که باعث فشردن کشش قطعات ترمز می‌گردد و خودرو را تثبیت می‌کند.
2. ترمز دستی الکترونیکی: این نوع ترمز دستی با استفاده از سیستم الکترونیکی کنترل می‌شود و تحت عنوان EPB (Electronic Parking Brake) شناخته می‌شود. با فشردن یک دکمه از طریق یک موتور الکتریکی، ترمز دستی فعال می‌شود و خودرو تثبیت می‌شود.
3. ترمز دستی هیدرولیک: این نوع ترمز دستی، از قدرت هیدرولیکی استفاده می‌کند و با فشردن دسته ترمز، قدرت فشار دهی به قطعات ترمز ایجاد می‌شود. این نوع ترمز دستی معمولاً در خودروهای سنگین و نیرویی قدرتمند استفاده می‌شود.
کاربردهای ترمز دستی
– استفاده در هنگام پارکِ خودرو: عمده کاربرد ترمز دستی در ماشین‌ها، نگهداری و تثبیت خودرو در هنگام پارک کردن در زمین‌های شیب‌دار است. ترمز دستی مجموعه این قابلیت‌ها را دارد که خودرو را در شیب ثابت نگه دارد و جلوی حرکت غیرقابل کنترل آن را می‌گیرد.
– استفاده در قطارها: ترمز دستی در قطارها هم یکی از اجزای ایمنی بسیار حائز اهمیت است. این ترمز برای تثبیت قطارها در زمان توقف به کار می‌رود و در صورت نابسامانی در سیستم ترمز اصلی قطار، قطار را تثبیت می‌کند.

نکات مفید


– ترمز دستی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد تا از خرابی جلوگیری شود. اطمینان حاصل کنید که در صورت لزوم، قطعات سایش یافته ترمز دستی را تعویض کنید.
– در صورت استفاده از ترمز دستی الکترونیکی در خودرو، برای کنترل سیستم به مراکز خدمات تخصصی مراجعه کنید تا با استفاده اشتباه یا نادرست از این سیستم، خودرو تحت عنوان “حالت فعال ترمز پارک” قرار نگیرد.
– هنگام استفاده از ترمز دستی برای پارک کردن خودرو در زمین شیب‌دار، اطمینان حاصل کنید که دستگاه به درستی قابلیت تنظیم کشیدگی ترمز را دارد تا ترمز دستی به درستی کار کند و خودرو را در موضع مطلوب نگه دارد.
– در صورتی که ترمز دستی خودرو سایز مناسب نداشته باشد، می‌تواند باعث فعال شدن هشدارها و خطاهای سیستم ترمز شود. بنابراین، بهتر است همیشه قطعات اصلی سیستم ترمز را با قطعاتی با کیفیت و سازگار تعویض کنید.
– در صورتی که مشکلاتی در سیستم ترمز یا ترمز دستی خودرو دارید، بهتر است به تعمیرگاه مجاز مراجعه کرده و توسط متخصصان حرفه‌ای بررسی و تعمیر شود.
به طور کلی، ترمز دستی یکی از اجزای اساسی و مهم در سیستم ترمز خودرو است که در شرایط معمول و وقوع خرابی در سیستم اصلی ترمز، نقش حیاتی را دارد. بنابراین، تعمیرات منظم، نگهداری صحیح و استفاده درست از ترمز دستی از اهمیت بالایی برخوردارند تا از خطرات ناشی از خرابی ترمز دستی بهبود یابیم و امنیت خودرو را تامین کنیم.